Dokumentacja ważniejsza od eventu? Rozmowa z Marcinem Mozertem, założycielem: Moc&ArtGroup Creative Media Production House MOCARTGROUP.PL

Global Expo. Kwestią priorytetową jest dla nas bezpieczeństwo. Rozmowa z Pawłem Zaboklickim, Wiceprezesem Zarządu Centrum Targowo-Kongresowe (dawne MT Polska)
10/11/2017
„Uważam, że idealny czas występu artystycznego w trakcie eventu nie może być dłuższy niż 35 min.” Rozmowa z Arkadiuszem Gwizdałą, twórcą Bubble Show.
22/02/2018

Dokumentacja ważniejsza od eventu? Rozmowa z Marcinem Mozertem, założycielem: Moc&ArtGroup Creative Media Production House MOCARTGROUP.PL

 

Eventowa prawda czasu, prawda ekranu.
Czy zastanawialiście się co zostaje w pamięci organizatorów i uczestników po zakończonym evencie. Wspomnienia, emocje. Te dobre i te złe. Event ze swej natury jest wydarzeniem szybkim, impulsowym, czasem spektakularnym, wyjątkowym lecz rzadko niezapomnianym. Dokumentacja filmowa i fotograficzna eventu, często niedoceniania, jest narzędziem podtrzymującym wspomnienia, niekiedy dającym eventowi drugie życie a czasem wręcz reanimującym wizerunek eventu.
Dlatego też namawiam Was do potraktowania eventowych realizacji foto i video jako jednego z istotnych elementów samego wydarzenia. Oczywiście to jak będą wyglądać zdjęcia i filmy w dużej mierze zależy od kompetencji ekipy reporterskiej oraz postprodukcji lecz sukces dokumentacji w dużym stopniu rodzi się już na etapie kreacji eventu.
Jak przygotować się do realizacji dokumentacji foto i video z wydarzenia?
Dobry brief to połowa sukcesu! Organizując event warto myśleć o nim jak o wydarzeniu medialnym mającym scenariusz oraz oprawę pod ujęcia fotograficzne i filmowe. Jest to spore wyzwanie zarówno dla organizatora jak i klienta ponieważ nie zawsze zwracamy uwagę jak event będzię wyglądać „w obrazku”. Dotyczy to zarówno estetyki, kolorystyki, przestrzeni dla wydarzenia ale również odpowiedniego tempa i rozłożenia akcentów zdarzeń. Uświadomienie sobie tych dodatkowych uwarunkowań na etapie tworzenia briefu oraz kalkulacji pozwoli na uzyskanie lepszego efektu końcowego reportażu. Dlatego tak ważne jest współdziałanie i konsultacje z ekipami foto&video na etapie kreacji.
Z mojej wieloletniego doświadczenia wynika, że w większości przypadków ekipa reporterska ma wgląd w scenariusz bezpośrednio przed wydarzeniem i dostosowuje się do zastanych warunków technicznych i organizacyjnych. W praktyce ekipa działa reaktywnie nie mając wpływu na wiele czynników poprawiających a wręcz kreujących jakość materiału reportażowego.
W briefie oprócz scenariusza imprezy powinny znaleźć się informacje dotyczące najbardziej istotnych momentów do udokumentowania, możliwości przeprowadzenia prób technicznych światła i dźwięku oraz prób scenicznych. Powinny być wskazane osoby, które odgrywają istotną rolę dla przebiegu imprezy i będą głównymi bohaterami reportażu. Powinna też znaleźć się informacja o na przykład planowanym wykonaniu zdjęcia grupowego. Niekiedy kilkusetosobowa „grupówka” może być karkołomnym wyzwaniem dla fotografa.
Ważna jest też informacja o charakterze i tempie imprezy. Zupełnie inaczej dokumentuje się oficjalną galę, inaczej zabawę taneczną w klubie. Dotyczy to zarówno zastosowanego sprzętu, ale też zaangażowania, zachowań i stroju reporterów.
Ważne jest również wsłuchanie się w oczekiwania klienta co do materiału zdjęciowego i filmowego.
Informacje te – co ważne: uzyskane przed imprezą a nie po niej – mogą znacząco wpłynąć na zakres prac ekipy oraz dalszą postprodukcję. Oczywiście proces obróbki materiału jest bardzo ważny i wielokrotnie to on decyduje o walorach estetycznych reportażu ale bez dobrze dobranych ujęć i treściwej dokumentacji ciężko zbudować ciekawy przekaz.
Na co zwrócić uwagę przy czytaniu oferty dostawców usług foto i video?
W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na doświadczenie dostawcy w realizacji dokumentacji wydarzeń. Jak wiemy event jest specyficzną formą wydarzenia. Wymaga od ekipy foto-video dużej aktywności, znajomości konwencji, dyskrecji i znalezieniu się w odpowiednim czasie i miejscu. Zdolności interpersonalne oraz umiejętność nawiązania bezpośredniego kontaktu z gośćmi eventu decydują często o klimacie dokumentacji i możliwości ukazania emocji. Nie każda ekipa posiada tego typu kompetencje. Nie każdy fotograf i operator posiada zdolności reportażysty eventowego.
Warto również zwrócić uwagę na przygotowanie sprzętowe ekipy. Jak już wspomniałem event jest wymagającą formą pod względem szybkości działania i zmiennych warunków oświetleniowych. Tylko profesjonalny sprzęt w rękach profesjonalisty poradzi sobie z takim wyzwaniem.
Istotny jest również post-proces czyli obróbka materiału. Po pierwsze sprawdźmy czy jest ona uwzględniona w ofercie. Przeanalizujmy również w jakim stopniu materiały zostaną poddane obróbce. Niekiedy montaż dobrego reportażu z eventu wymaga wielodniowej pracy montażysty i grafika. Również retusz zdjęć to niekiedy żmudna wielogodzinna obróbka. Czy te usługi zostały wliczone do oferty?
Pamiętajmy również o wycenie przeniesienia praw do użytkowania oraz określeniu obszarów eksploatacji w cenie oferty. Dotyczy to zarówno warstwy zdjęciowej, filmowej ale również wykorzystanej muzyki.
Co nas może zaskoczyć w trakcie realizacji, jeśli nie domówiliśmy tego wcześniej z dostawcą?
Event to dla ekipy foto-video moment konfrontacji oczekiwań klienta, briefu od organizatora oraz rzeczywistych warunków dokumentacji. Brak istotnych informacji oraz zmiany względem briefu mogą zemścić się okrutnie. To co jest wiadome i pewne dla organizatora niekoniecznie musi być wiadome dla ekipy reporterskiej. Dlatego komunikujmy o wszystkich zmianach lub nowych pomysłach, które zrodziły się często już w trakcie eventu.
Stąd tak ważny jest dobór doświadczonej ekipy, która zna zasady którymi rządzi się event i jest w stanie szybko dostosować do zmieniających się warunków. Zdolność adaptacji ekipy foto-video i „zgadywanie” potrzeb takich przypadkach to wartość nie do przecenienia. Tej wiedzy nie znajdziemy w żadnym podręczniku.
W jaki sposób możemy się zabezpieczyć przed sytuacją, gdy dostajemy nie to co sądziliśmy, że otrzymamy?
Brief! Brief! Brief! Aby uniknąć rozczarowań oraz mieć możliwość egzekwowania tego czego oczekiwaliśmy po reportażu eventowym stwórzmy możliwie treściwy brief oraz znajdźmy czas na spotkanie z ekipą przed eventem, na wykonanie prób oraz poznanie oczekiwań estetycznych.
Warto przedstawić ekipie przykładowy materiał referencyjny. To da punkt odniesienia do ewentualnych ocen gotowego reportażu. Zabezpieczmy sobie również możliwość naniesienia kolejnych poprawek. Warto określić zakres postprodukcji oraz ilość poprawek jeszcze na etapie ofertowania.
Dokumentacja ważniejsza od eventu?
Rozwój cyfrowych mediów ma olbrzymi wpływ również na event marketing. Dzięki dokumentacji foto-video event ma szanse żyć jeszcze długo po jego zakończeniu. Coraz częstsze transmisje streamingowe znacząco zwiększają jego zasięg. Ale chciałbym zwrócić uwagę na odwrócenie roli eventu. Samo wydarzenie nierzadko staje się kanwą na której budujemy dalszą siłę marketingową. Widać to zwłaszcza w działaniach video-marketingowych w social-mediach. Dzięki dokumentacji nie dajemy eventowi tylko drugiego życia. Coraz częściej budujemy go na nowo w innej przestrzeni. Dlatego tak ważny staje się medialny charakter wydarzenia. To jak event będzie wyglądał w „obrazku” powinno być wyzwaniem dla wszystkich organizatorów i ekip realizatorskich.
Pamiętajmy o tym organizując dokumentację foto-video.

Marcin Mozert

Założyciel:
Moc&ArtGroup Creative Media Production House
MOCARTGROUP.PL
Producent, Fotograf, Wizjoner. Człowiek orkiestra.
Pasjonat nowych technologii i rozwiązań marketingowych.
Na rynku eventowo – reklamowym wciąż szuka nowych pól do realizacji swoich zainteresowań. Kreatywnie patrzy na produkt, jakim są usługi foto-video, dzięki czemu powstają wciąż nowe obszary działań sygnowane marką Moc&ArtGroup. Odnalazł się również w dziedzinie szkoleń z zakresu fotografii i wykorzystania zdjęć dla celów biznesowych. Założyciel Moc&ArtAcademy gdzie fotografowie i operatorzy uczą się eventowej specyfiki. Trener EMTG – szkoli z zakresu kreowania wizerunku eventu z wykorzystaniem technik foto-video.
Firma, którą prowadzi to dom produkcyjny realizujący projekty fotograficzne i filmowe na potrzeby B2B. Jako właściciel agencji wypracował model bezproblemowej kreacji i produkcji sesji, godząc ze sobą żywioły decyzyjne, budżetowe, logistyczne i organizacyjne. W ciągu ponad 10 lat istnienia agencja Moc&ArtGroup wykonała ponad tysiąc realizacji foto i video dla agencji reklamowych, PR oraz eventowych. Specjalizuje się w produkcjach eventowych i korporacyjnych. Realizuje sesje produktowe oraz wizerunkowe. Wychodząc naprzeciw wymogom video-marketingu agencja rozszerzyła dział produkcji filmowej oraz animacji 2D i 3D na potrzeby VR.
Prywatnie, Marcin swój czas wolny spędza fotografując architekturę oraz na wyprawach rowerowych, na które z chęcią zabiera całą rodzinę i przyjaciół.