Bezstresowe eventy nie istnieją – jak radzić sobie ze stresem?
27/12/2018
Ludzie chcą kupić doświadczenie
09/01/2019

Bądź coraz lepszym event managerem!

 

Pracodawcy coraz częściej wymagają od swoich pracowników kompetencji miękkich. Umiejętności te mają zasadnicze znaczenie w branżach, które wymagają kontaktów z ludźmi – eventy nie są tutaj wyjątkiem ;). W końcu jest to branża oparta głównie na pracy z ludźmi, dlatego takie kompetencje są wręcz niezbędne. Czym właściwie one są i dlaczego są tak ważne? 

# na twardo czy na miękko?

Kompetencje twarde wiążą się bezpośrednio z nabytą wiedzą, często techniczną oraz doświadczeniem. Np. jest to umiejętność obsługi danego programu.

 Kompetencje miękkie natomiast, to wszystkie te związane z umiejętnościami społecznymi, które pomagają współpracować z innymi oraz są przydatne w każdym zawodzie. Dzielą się na umiejętności osobiste (np. planowanie swojego dnia pracy, samomotywacja, radzenie sobie ze stresem, kreatywność, asertywność i wiele innych), a także na umiejętności interpersonalne (czyli zdolności, które pomagają w komunikacji z innymi: motywowanie do pracy, delegowanie zadań, praca zespołowa itp.).

Określane jako “miękkie”, często są niedoceniane lub traktowane po macoszemu. Tymczasem, w dobie gwałtownie rozwijających się technologii, może się okazać, że tzw. kompetencji twarde można technologicznie zastąpić. Miękkie zaś, dzięki swojemu czynnikowi ludzkiemu, będą nadal potrzebne.  

# poproszę na miękko

Dobrze rozwinięte kompetencje miękkie zwyczajnie ułatwiają życie i zwiększają Twoją wydajność: możesz lepiej zarządzać swoim czasem, efektywniej sprzedawać eventy, łatwiej skomunikujesz się z zespołem lub klientem, a dzięki pewnej elastyczności i kreatywności, jesteś w stanie szybciej gasić pojawiające się pożary. A to tylko krótka lista przykładowych kompetencji, które sprawią, że będziesz jeszcze lepszy w tym, co robisz.

 # wrodzone talenty

Wcale nie jest tak, że ludzie rodzą się z takimi umiejętnościami. Miękkie kompetencje, tak jak twarde, można budować i doskonalić. Potrzeba do tego oczywiście sporo pracy i konsekwencji, bo często wiążą się to z przełamywaniem swoich nawyków lub zmianą sposobu myślenia. Lecz nawet taką cechę jak kreatywność, która wydawać by się mogła, jest z góry “zaprogramowana”, można w sobie wyćwiczyć!

Istnieje wiele źródeł – książek, publikacji i treningów, które będą doskonałe na początek pracy nad doskonaleniem jakiejś umiejętności. Warto przedtem zanalizować w czym czujesz się dobrze, a co jest Twoją piętą achillesową. Ta świadomość znacznie przyspieszy proces, dzięki świadomości nad czym chcesz pracować. 

# trening czyni mistrza

Aby jednak faktycznie zyskać nową umiejętność, najlepiej, gdy zaczniesz ją od razu praktykować. Na szczęście w eventach będziesz miał do tego mnóstwo okazji ;). Każdy dzień to nowe wyzwania i sposobności na ćwiczenie swojej kreatywności, zarządzania czasem czy choćby umiejętności komunikowania się lub asertywności. Lepiej rozplanowany czas pracy pozwala być efektywniejszym, a dobrze przekazany brief ze zrozumieniem z drugiej strony, wyeliminuje ryzyko niedopowiedzeń i zawiedzionych oczekiwań.  

Co prawda, praca nad kompetencjami miękkimi właściwie nigdy się nie kończy, lecz to ogromna satysfakcja, kiedy masz poczucie, że zyskałeś nową umiejętność, dzięki której jesteś jeszcze lepszym event managerem :).

Niepoprawna Optymistka