Bezstresowe eventy nie istnieją – jak radzić sobie ze stresem?

Krótko o skutecznej komunikacji
10/12/2018
Bądź coraz lepszym event managerem!
07/01/2019

Bezstresowe eventy nie istnieją – jak radzić sobie ze stresem?

Praca event managera plasuje się w pierwszej dziesiątce najbardziej stresujących zawodów. Każdy event manager doskonale wie dlaczego – jest to praca pod presją czasu, z ogromną odpowiedzialnością i bardzo dużym ryzykiem fakapu, a w momencie, kiedy sypie się jedna rzecz, najprawdopodobniej pociągnie za sobą kolejne, bo wszystko to naczynia powiązane. Niestety, stres wpisany jest w tę branżę i nawet jeśli jest się weteranem eventów, mogą pojawić się stresujące sytuacje. 

# po co ten stres

Istnienie takiej reakcji jak stres ma swoje uzasadnienie ewolucyjne – dzięki niemu cały organizm mobilizował się do walki lub ucieczki. Dzięki adrenalinie, zmysły się wyostrzają, co zwiększało szanse na przeżycie. Dziś nie musisz już uciekać przed lwami, ale np. to, czy mównica dojedzie na czas, wyzwala właściwie takie same reakcje jak u Twoich przodków w momencie spotkania oko w oko z groźnym drapieżnikiem. 

# nieprzyjemności

Długotrwały stres może prowadzić do wypalenia zawodowego, a także być przyczyną różnych schorzeń, które wpłyną na całe Twoje życie (takich jak problemy ze snem, nerwica, wrzody żołądka i wiele wiele innych). Dlatego to niezwykle ważne, szczególnie dla event managera, aby nauczyć się pracować w sytuacjach stresowych, a także umieć rozładować napięcia. 

# zadaniowość

Podejdź do każdego problemu zadaniowo, a nie emocjonalnie. Podnoszenie głosu wprowadzi jedynie nerwową atmosferę pracy, co w żaden sposób nie pomoże, a jedynie zaszkodzi i zestresuje lub zdenerwuje ludzi, z którymi współpracujesz. Zdecydowanie efektywniej i milej pracuje się z kimś, kto mimo presji i stresu, skupia się na rozwiązaniach oraz potrafi wykrzesać z siebie trochę uśmiechu. A dodatkowo, taki uśmiech rozluźni także Ciebie i z pewnością doda trochę otuchy ;). 

# Twoja mowa ciała

Zwróć uwagę na to, jak reaguje Twoje ciało w sytuacji stresowej – zapewne zaciskasz zęby lub pięści, napinasz kark, spłyca Ci się oddech. Aby emocje trochę opadły – co oczyści Twój umysł i pozwoli szybciej szukać rozwiązań sytuacji – wystarczy, że głębiej pooddychasz, rozluźnisz zaciśnięte szczęki i mięśnie pleców. 

# nocny rytuał

To ważne, aby się wysypiać. W sytuacji idealnej, powinieneś kłaść się spać codziennie o tej samej porze i przesypiać 7 – 8 godzin. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe, lecz staraj się dbać o to, by się wysypiać, dzięki czemu będziesz bardziej wypoczęty, a Twój umysł będzie działał szybciej i sprawniej. Niewyspany i zmęczony, nawet po 3 kawach, będziesz bardziej rozdrażniony i trudniej będzie Ci się skupić, co wzmaga uczucie stresu oraz wrażenie tracenia kontroli nad sytuacją. 

# rozładowanie energii

To może wydawać się banalną radą, ale za to jak skuteczną! Chodzi o to, aby się ruszać, uprawiać sporty – znajdź dyscyplinę dla siebie i zmęcz się fizycznie. Dzięki temu nie tylko rozładujesz napięcia całego dnia, ale także oderwiesz się myślami od pracy. A po wysiłku fizycznym w mózgu tworzą się endorfiny, które poprawią Ci humor i zrelaksują ;). 

# własny sposób

Koniec końców, warto poszukać swoich indywidualnych sposobów na stres. Przetestuj różne  metody – ćwiczenia relaksacyjne lub medytację, słuchanie spokojnej muzyki lub odwrotnie, bardzo energicznej, spacery na świeżym powietrzu, gotowanie – cokolwiek, co czujesz, że Cię relaksuje i pozwala oczyścić umysł. Najważniejsze żeby działało ;). 

Wiedząc, że nie unikniesz stresujących sytuacji, postaraj się wykorzystać ich zaletę – adrenalinę, dzięki której działasz na wysokich obrotach. A kiedy tylko będziesz mógł, zadbaj o to, by rozładować wszystkie napięcia i odpocząć. W końcu życie w nieustannym stresie jest nie tylko przytłaczające, ale także wyjątkowo szkodliwe!

Niepoprawna Optymistka