Co dwie głowy to nie jedna – o współpracy w zespole

Jak Cię zobaczą, tak Cię zapamiętają – o robieniu dobrego pierwszego wrażenia
14/11/2018
Krótko o skutecznej komunikacji
10/12/2018

Co dwie głowy to nie jedna – o współpracy w zespole

Organizacja eventu to praca wielu ludzi – to dzięki współpracy zespołów wydarzenia zostają dopięte na ostatni guzik, gotowe na przybycie zaciekawionego tłumu. Współdziałanie z innymi ludźmi nie zawsze jest łatwe, dlatego warto pamiętać o kilku zasadach, które usprawnią pracę w grupie sprawiając, że będzie ona efektywniejsza, a także przyjemniejsza.

 # tacy sami, a tacy różni

Grupa to nadal zbiór jednostek – najczęściej bardzo różnych. Każdy z nas ma swoje przyzwyczajenia i swój styl pracy. Jeden project manager będzie potrzebował przygotować sobie papierowe checklisty, a drugi taką listę będzie miał w głowie. Niezależnie, jak bardzo Wasze style pracy się różnią i jak bardzo według Ciebie ktoś pracuje chaotycznie (lub dziwny dla Ciebie sposób), warto pamiętać o tym, że nie istnieje jeden właściwy styl pracy, a koniec końców, liczy się efekt ;).

 # komunikacja

W komunikacji wcale nie chodzi o to, że potrafisz prowadzić niezobowiązujące pogawędki podczas przerwy na kawę ;). To raczej umiejętność przekazywania informacji w sposób, który będzie dla wszystkich zrozumiały. Pamiętaj, że Twoje skróty myślowe mogą być kompletnie niezrozumiałe lub opacznie zinterpretowane przez drugą stronę, co może  nie tylko spowodować konflikt, ale też zwiększa ryzyko fakapu.

W temacie komunikowania się warto też pamiętać o tym, by na bieżąco informować innych członków grupy o tym, co się dzieje – z pewnością ułatwi to wszystkim pracę.

 # w dobrej atmosferze

Oczywiście przyjemniej będzie Ci się pracowało z ludźmi, których lubisz. Nie zawsze jednak masz okazję sam dobrać sobie zespół, co może oznaczać, że w grupie znajdzie się ktoś nie do końca w Twoim “guście”. Mimo wszystko postaraj się pozostać otwarty i przyjacielski – niektóre relacje wymagają więcej czasu ;). Nie chodzi oczywiście o przyjaźnienie się z kimś na siłę, lecz na pozostawanie w miłej atmosferze, gdzie wszyscy traktują się z szacunkiem.

# szacunek

Aby zespołowi dobrze się pracowało, należy pamiętać, by wszystkich traktować z szacunkiem oraz po partnersku. Dzięki temu burze mózgów zyskują swój kreatywny wymiar – można swobodnie wymieniać się pomysłami, nie bojąc się o bycie skrytykowanym, a niekiedy z niedoskonałych konceptów rodzą się genialne rozwiązania :).

 # jak wszyscy to nikt

Współpraca w zespole niesie ze sobą ryzyko tzw. rozproszonej odpowiedzialności, kiedy nikt nie poczuwa się do konsekwencji – ten efekt występuje najczęściej kiedy pojawiają się sytuacje kryzysowe. Aby tego uniknąć, zadania powinny być od początku jasno przyporządkowane do każdego z członków zespołu, tak, by każdy wiedział za co bierze odpowiedzialność.

Praca w zespole z pewnością wzbogaca o nowe spojrzenia i punkty widzenia, bo pozwala wymieniać się pomysłami i doświadczeniami. Tak jak każda inna relacja, wymaga poświęcenia jej trochę czasu oraz energii, by funkcjonowała tak, jakbyś tego chciał. Warto jednak pracować nad ulepszaniem współpracy w zespole, tworząc doskonale zintegrowaną grupę, która będzie z sukcesami i przyjemnością dopinała wielkie i mniejsze eventy.

Niepoprawna Optymistka