Komunikacja z klientem
23/03/2017
Przepis na udany event
08/05/2017

Event marketing w świecie nowych technologii

Według Wikipedii event marketing to jedno z narzędzi komunikacji marketingowej, polegające na wykorzystaniu różnego rodzaju wydarzeń („eventów”) do realizacji celów przedsiębiorstwa. Event marketing, w odróżnieniu od innych form komunikacji z konsumentami, bazuje głównie na kontakcie bezpośrednim z marką.

Wiele wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości znacząco zmieni się rutyna naszego dnia powszedniego. Zakupy będziemy robić głównie przez Internet i znacznie ograniczymy wypady do sklepów. Już dziś wyraźnym trendem jest także wzrost rynku jedzenia z dostawą, a także cateringu pudełkowego zapewniającego mieszkańcom dużych miast całodzienne zbilansowane, często dietetyczne jedzenie dostarczane pod drzwi.

Na rynku pracy pojawił się natomiast smart working ściśle związany z tendencją do zwiększania się liczby osób pracujących z domu, a także z pracą w zespołach, których członkowie rozsiani są po całym świecie. Czy w tym nowym świecie ograniczonych relacji bezpośrednich będzie jeszcze miejsce dla event marketingu? Świat eventów będzie musiał się dostosować do nowych realiów. Poniżej subiektywne listy kategorii wydarzeń, które na tych zmianach skorzystają i tych, które mogą napotkać kłopoty.

TAK

  • Dla eventów firmowych. W świecie, w którym nie będziemy spotykać naszych współpracowników całymi tygodniami a nawet miesiącami, eventy firmowe nabiorą nowego znaczenia. Przekazane w ich trakcie strategiczne cele firmy i nawiązane między pracownikami relacje, pracować będą w głowach i emocjach uczestników aż do kolejnego spotkania.
  • Dla wydarzeń promujących markę. Pozbawieni konieczności codziennych wyjść do biura czy na zakupy, zapewne jeszcze chętniej skorzystamy z oferty spędzenia czasu w trakcie sprofilowanych pod naszym kątem eventów marketingowych. Pamiętajmy, że coraz ważniejsze będzie precyzyjne profilowanie organizowanych wydarzeń i ich komunikacji. W rewanżu za dodatkowy wysiłek, spodziewać się możemy natomiast coraz liczniejszej frekwencji na tego typu eventach.
  • Dla biletowanych wydarzeń sportowych i kulturalnych. Choć właściwie każdy rodzaj rozrywki może nam dziś dostarczyć nasze Playstation czy Xbox, a w ostateczności płatny kanał telewizyjny, nie maleje zainteresowanie uczestnictwem w ważnych wydarzeniach sportowych. Nie chcemy też rezygnować z emocji, które gwarantują. Nie maleje zainteresowanie kontaktem ze sztuką, ani spektakularnymi show największych gwiazd muzycznych.
  • Dla spotkań B2B służących nawiązaniu nowych biznesowych relacji.
  • Dla szkoleń i konferencji. Niezależnie od pomocnej opcji webinarów, nie zastąpią one wydarzeń, w trakcie których wiedza przekazywana jest w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami. Tak samo, jak korespondencyjne uniwersytety nie zastąpią tych tradycyjnych. Przynajmniej w przewidywalnej perspektywie 10 – 15 lat.
  • Dla incentive travel. Zdecydowanie tak. Świat nowych technologii, to także świat oczekujący od nas kreatywności, a tę skutecznie mogą rozwinąć podróże. Będziemy chcieli podróżować i w ten sposób dostarczać sobie niezwykłych przeżyć, o których czytaliśmy już wcześniej w świecie wirtualnym. Integracyjny i lojalizujący efekt przedsięwzięć typu incentive travel pozostanie niezwykle istotny.

NIE

  • Targi B2C dóbr, które można znaleźć i porównać w Internecie. Precyzyjność wyszukiwarek internetowych i dogodność tej metody zakupu jest dużą konkurencją dla targów B2C, kiermaszy i innych tego typu wydarzeń. Wyjątkiem mogą być targi skupiające wystawców nie posiadających własnych show room’ów, których produkty niektórzy klienci, chcieliby jednak obejrzeć przed dokonaniem zakupu. Inny wyjątek stanowić mogą produkty typu slow.
  • Wydarzenia muzyczne, np. festiwale, jeśli pozbawione są spektakularnej oprawy lub kultowego charakteru. Jeżeli nie zagwarantujemy uczestnikom silnych emocji, konkurować będziemy z youtube’m, a to może być trudne.

Podsumowując, zarówno działy HR jak i marketingu mogą już dziś planować spektakularne wydarzenia. Ich właściwie przygotowana realizacja powinna skutecznie pomóc w osiągnięciu celów firmy. 😊