Najważniejsze, jak zawsze, jest planowanie, które pozwala być na tyle przygotowanym, aby w trakcie montażu nie musieć myśleć o tym, jak gasić rozpalony pożar. Rozmowa z Wojciechem Zbroją, Prezesem Rent Design
28/06/2017
Scenariusz eventowy czyli diabeł tkwi w szczegółach
18/08/2017

Event w marketingu miejsc – po co i dlaczego?

Potoczne powiedzenie mówi, że 50% zainwestowanych w marketing środków, to pieniądze zmarnowane. Jednak przed ich wydaniem, a często i po zakończeniu działań, nie wiadomo, które 50% budżetu zostało wydane niepotrzebnie. W przypadku marketingu miejsc poprawnie zrealizowany event właściwie gwarantuje osiągnięcie sukcesu czyli zrealizowanie celów na tyle szeroko, że ryzyko braku zwrotu z inwestycji jest minimalne. Może więc dziwić mimo wszystko niewielka liczba wydarzeń organizowanych przez miasta, wsie, muzea, obiekty sportowe, centra handlowe, baseny, aquaparki i hotele. Mniej dziwi to, gdy miejsce cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Pozostaje pytaniem czemu nie inwestują masowo w eventy Ci, którzy nadal mają potencjał rozwoju i nadzieję na większą frekwencję. Dlaczego jak jeden mąż nie myślą o eventach wszyscy Ci, którym sen z powiek spędza wiele miesięcy „niskiego sezonu”?

Event równa się frekwencja.

Jest to z pewnością jeden z powodów, dla których miasta całego świata tak chętnie ubiegają się o przyznanie wydarzeń takich jak olimpiady czy mistrzostwa sportowe. Liczą się przy tym często z gigantycznymi inwestycjami, które przynajmniej częściowo powinny się zwrócić w wydatkach przybywających na wydarzenie turystów. Jednocześnie w Polsce trudno znaleźć miasto, które chętnie dofinansuje np. festiwal muzyczny. Logika jest ta sama. Przyjeżdżający na festiwal turyści chętnie zostawią swoje pieniądze. Jednak zainteresowanie miejskich marketerów takimi projektami jest niewielkie. Dlatego takie masowe komercyjne wydarzenia często dobrze zapowiadając się na początku, z czasem zaczynają zanikać.

Odchodząc od wielkich festiwali można pomyśleć o wszelkiego rodzaju eventach autorskich, jednorazowych lub cyklicznych. Mogą one co roku ściągać turystów jednocześnie stając się znakiem rozpoznawczym miejsca. Takie wydarzenia, sporadycznie zdarzają się tu i ówdzie, ale wówczas zazwyczaj bardzo lokalnie bez adekwatnego rozgłosu i PR’u.  Nawet wtedy, gdy mamy już tak wypracowane i unikalne marki jak Warsaw Summer Jazz Days, czegoś brakuje. Po tylu latach, pomimo świetnego konceptu i silnej marki brakuje tłumów turystów, które powinny w lipcu oblegać jazzową Warszawę na każdym skwerze i skwerku zbierając się wokół mniej lub bardziej rozpoznawalnych jazzowych artystów. Nie wydaje się by powodem takiego stanu rzeczy była niewielka atrakcyjność wydarzenia dla europejskiego odbiorcy. Tymczasem, na przykład Zagrzeb chcąc uniknąć spadku ruchu turystycznego zimą, wymyślił sobie przedświąteczny event w adwent…. Goście z sąsiednich krajów ściągają, żeby nacieszyć się klimatem świąt: http://www.twojaeuropa.pl/5050/jarmark-bozonarodzeniowy-w-zagrzebiu-uznany-za-najlepszy-w-europie. Prosta recepta – frekwencyjny sukces.

Nie tylko duże miasta, ale również wsie i miasteczka mogłyby skorzystać z tego samego mechanizmu. Czy nie spotkałby się z zainteresowaniem Festiwal Wsi Polskiej zorganizowany np. w Sierpcu lub Tydzień Krzyżacki w Malborku? Czy tłumy nie kupiłyby lodów, pamiątek, wypieków, kanapek, lokalnego rękodzieła, etc?

Atrakcyjne wydarzenie to dobry PR

To kolejne podobieństwo do wielkich wydarzeń sportowych. Można mieć pewność, że uczestnicy eventu opowiedzą o miejscu, w którym byli i zachęcą do jego odwiedzenia swoich znajomych. Dla szerszej grupy znajomych przeznaczone będzie selfie w mediach społecznościowych. 😊

Większość z nas najchętniej podejmuje decyzje zakupowe na podstawie rekomendacji znajomych. Ta preferencja jest tym silniejsza w przypadku miejsc. Kto jest w stanie skuteczniej zachęcić nas do odwiedzenia jakiegoś kraju, miasta lub hotelu od naszych znajomych?  Marketing szeptany będzie sojusznikiem odwiedzonego miejsca nawet jeszcze latami.

Dziękujemy, będziemy tu wracać.

Niektórzy, a może nawet wielu z uczestników wróci do miejsca, z którym wiązać ich będą miłe przeżycia i wspomnienia. W przypadku obiektów takich jak np. centra handlowe pierwsza wizyta jest po prostu kluczowa, ponieważ okazuje się, że jako konsumenci, wykazujemy się znacznie większą otwartością do wizyt w miejscach, w których byliśmy już przynajmniej raz. Z tego samego powodu warto też ściągnąć gości, którzy wprawdzie bywali w naszym obiekcie, ale od dawna już nas nie odwiedzają.

Zasięg i moda

Dziś marzeniem chyba każdej marki jest wykreowanie jak największego zasięgu w mediach społecznościowych przy pomocy zadowolonych użytkowników produktu. Niektórym przy odrobinie szczęścia, ale przede wszystkim dzięki zrozumieniu jak funkcjonuje współczesny marketing, udaje się dzięki niewielkiej grupie trendsetterów stworzyć szeroką modę na swoje produkty lub usługi. Wykreowanie takiej mody wymaga zaangażowania emocji użytkowników. Podczas gdy może to być trudne w przypadku piły łańcuchowej (choć czasem się udaje), miejsca w których przeżyliśmy miłe chwile w naturalny sposób wywołują nasze emocje i zaangażowanie. Tymi emocjami chętnie dzielimy się z innymi, a zdobycie zaangażowanej grupy „fanów” znacząco ogranicza koszty promocji. Pamiętajmy też o zapewnieniu sobie możliwości bezpośredniego kontaktowania się  z naszymi gośćmi w przyszłości. Event to też okazja do stworzenia bazy potencjalnych klientów.

Chcę otrzymywać newsletter Forum Branży Eventowej

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w ww. formularzu, przez Evential spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (ul. Mokotowska1, 00-640), w celu otrzymywania newslettera, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922). Ponadto, oświadczam, iż wiadome mi jest, że udostępnienie danych osobowych jest dobrowolne, oraz że mam prawo wglądu do swoich danych osobowych oraz do ich poprawiania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania moich danych oraz złożenia żądania zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych. Wyrażam zgodę na przesyłanie przez Evential Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie informacji (w tym informacji handlowych) za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W każdej chwili mogę odwołać udzieloną wcześniej zgodę.

FreshMail.pl