(Nie taki) Twardy orzech do zgryzienia – praca z klientem

Oderwij się! Jak odpoczywać, aby odpocząć?
06/08/2018
Rozsmakuj się, czyli wybieramy catering
03/09/2018

(Nie taki) Twardy orzech do zgryzienia – praca z klientem

Współpraca z klientem to bardzo ważna część pracy event managera. Zazwyczaj przebiega miło i sprawnie, lecz czasami nie jest tak kolorowo 😉 Jak sprawić, by układała się w jak najlepszy sposób, a przede wszystkim – tak, aby klient był zadowolony? 

# elastyczne podejście

Każdy człowiek jest inny, a że klient też człowiek, do każdego należy podejść indywidualnie. Nie ma jednego wzoru współpracy, dobrze jest być elastycznym i szukać sposobu komunikacji, który okaże się najodpowiedniejszy – niektórzy, bardzo konkretnie, przejdą od razu do omawiania kwestii biznesowych, inni zaś, bardziej gadatliwi, będą woleli najpierw porozmawiać o czymś niezwiązanym ze sprawą, zanim przejdziecie do interesów. Jest to indywidualna kwestia, którą szybko wychwycisz dzięki obserwacji 🙂

# transparentność = spokój

Ludzie mają tę cechę, że lubią być doinformowani i wiedzieć dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej. Np. dla Ciebie jest to oczywiste, że jeśli klient zabukuje powierzchnię na evencie z pewnym wyprzedzeniem, zapłaci za nią mniej niż gdy zrobi to w ostatniej chwili przed eventem. Mimo to, lepiej jest poinformować o tym klienta. Dzięki temu będzie świadomy ewentualnego wzrostu ceny, jeśli postanowi zwlekać z decyzją.

Pamiętaj też, że nie ma “prawd oczywistych”, bo to, co jest oczywistością dla Ciebie, niekoniecznie musi takie być dla kogoś innego 😉

# równe traktowanie

Traktuj swoich klientów jednakowo, to znaczy: dbaj zarówno o małe zlecenia, jak o te duże. Często okazuje się, że zadowolony klient, który wykupił małą powierzchnię np. na targach, będąc bardzo zadowolonym z obsługi, w kolejnym wydarzeniu zdecyduje się na o wiele większą przestrzeń i tym samym stanie się dużym klientem 😉

# stawianie granic

Nie bój się asertywności. Zgadzanie się na wszystko jest bardzo ryzykowne. Wtedy, kiedy wiesz, że coś jest nie do zrobienia, postaw sprawę jasno i wytłumacz, dlaczego jest to niemożliwe do wykonania w danym czasie, miejscu, bądź budżecie. Jeśli podczas rozmowy nie jesteś pewien, czy takie zadanie jest wykonalne, umów się z klientem, że zweryfikujesz sytuację i wrócisz z konkretną odpowiedzią. To przede wszystkim, ograniczy ilość stresowych sytuacji dla Ciebie 🙂

# testy poziomu zadowolenia

Po evencie warto zadzwonić do swoich klientów i zapytać o wrażenie, o to czy byli zadowoleni ze swojego stoiska i co im się podobało bądź nie. Może być to ważną lekcją na przyszłość, dzięki której dowiesz się, co jeszcze można zrobić lepiej przy organizowaniu kolejnego wydarzenia.

Dodatkowo, pokażesz, że odczucia i wrażenie Twoich klientów są dla Ciebie istotne. Z pewnością będzie to miły, a także profesjonalny gest, który zostanie na długo w ich pamięci. 

# pytaj i słuchaj

Słuchanie to bardzo ważna umiejętność, dzięki której dowiesz się, czego potrzebuje klient. Przez zadawanie pytań zaś, nie tylko doprecyzujesz wszystkie kwestie, ale także pokażesz, że zależy Ci na tym, by zrozumieć jego potrzeby, zainteresowania i cele. Znając je, będziesz w stanie zaproponować ofertę skrojoną na miarę klienta 🙂

# po drugiej stronie lustra

Zadaj sobie czasem pytanie jakbyś poczuł się z daną kwestią gdybyś był klientem. Jaka byłaby Twoja reakcja na taką sytuację? Dzięki empatii będzie Ci łatwiej zrozumieć klienta i jego zachowanie, a także zareagować adekwatnie do zdarzenia.

To był bardzo krótki poradnik, natomiast na temat pracy z klientem można by napisać całą książkę 😉 Pamiętaj, że ważne jest wyczucie tej drugiej osoby i chęć znalezienia nici porozumienia. Czasem pewnie zdarzy się ktoś, z kim będzie Ci się trudno dogadać, ale w końcu także na takich wyzwaniach polega urok pracy z ludźmi 😉

Niepoprawna Optymistka