Work – life balance czyli o życiowej równowadze
17/09/2018
Event to ludzie
16/10/2018

Uwieczniamy event!

Robimy dziś setki, a nawet tysiące zdjęć, z różnych okazji, a nawet bez okazji ;). Nic więc dziwnego, że chcemy zachować świetny event nie tylko w pamięci, ale również na fotografiach. Lecz to nie jedyny powód, dla którego warto pamiętać o uwiecznieniu wydarzenia na fotkach.

# jak było?

Fotografie mają przede wszystkim oddać charakter wydarzenia i pokazać jego przebieg – ciekawe dekoracje, scenografię, występy lub prelekcje, a przede wszystkim ludzi, którzy brali udział w evencie. Dobrze, by byli uchwyceni jak najkorzystniej, w końcu nikt nie chce oglądać się na zdjęciach z zamkniętym jednym okiem lub dziwną miną ;).

Dodatkowo, miłym gestem będzie sfotografowanie wszystkich wystawców i stoisk, dla których będzie to świetna okazja do pochwalenia się, że byli obecni na evencie.

 # pokaż się

Foto relacja z eventu to nie tylko pamiątka dla uczestników, ale także doskonały materiał do pokazania w mediach społecznościowych. Dla tych, którzy tam byli, to okazja do przypomnienia sobie tego dnia i odszukania się na fotografiach. Dla pozostałych będzie to obraz tego, jak to wydarzenie wyglądało, kto brał w nim udział i co się działo.

Fotografie mogą także posłużyć jako materiał reklamowy, choćby na stronę www. Obrazowo przedstawią przedsięwzięcie – jego skalę, uczestników, a także najważniejsze detale.

 # incognito czy  atrakcja?

Kwestię fotografa można rozegrać na dwa sposoby. W wersji bardziej reportażowej, jest osobą, która pojawia się wszędzie, lecz równocześnie pozostaje na tyle niewidoczna, by nie peszyć uczestników. Dzięki temu zdjęcia wychodzą ciekawie i bardziej autentycznie, bo pokazują ludzi w spontaniczny sposób, zamiast ustawionych grup ze sztywnymi uśmiechami.

Drugą opcją jest zrobienie z fotografowania się atrakcji eventu. Można zorganizować fotobudki lub ustawić prowizoryczne plany zdjęciowe z różnymi tłami, na których uczestnicy będą się fotografować. Może mieć to charakter standardowej ścianki lub bardziej zabawny, gdzie fotografujący się mogą np. przebierać się do zdjęć.

Możliwości jest naprawdę wiele, a wszystko zależy od charakteru samego wydarzenia – takie atrakcje nie mogą przecież działać w oderwaniu od samego eventu ;).

 # szczegółowy brief

Brief służy przede wszystkim przekazaniu informacji o tym, jakich zdjęć oczekujesz i na czym dokładnie ma się skupić fotograf. Czym bardziej precyzyjny brief, tym mniejsza szansa, że pojawią się nieporozumienia :).

Podziel się z fotografem agendą wydarzenia, aby wiedział, w którym momencie dzieją się najważniejsze punkty eventu. Będzie to dla niego dużym ułatwieniem, by ustawić się w odpowiednim miejscu i czasie i uwiecznić to, co ma się znaleźć w relacji.

 # kruczki prawne

Pamiętaj, aby najlepiej przekazanie praw autorskich było zawsze zawarte w umowie z fotografem – czy to w cenie usługi, czy za dodatkową opłatą. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko dodatkowych kosztów, lub co gorsza, ewentualnego procesu sądowego.

Kolejną kwestią, o której nie można zapominać, jest kwestia publikacji wizerunku osób, które się na zdjęciach pojawiają. Koniecznie zapoznaj się z wytycznymi RODO i, jeśli istnieje taka potrzeba, przygotuj zgody na rozpowszechnianie wizerunku.

 # doświadczenie górą

Warto wybrać fotografa, który ma doświadczenie w robieniu zdjęć z eventów – nie jest to najłatwiejsze zadanie, szczególnie jeśli zdecydujesz się na reportażowy charakter zdjęć – nierówne oświetlenie, zmieniające się światło lub czasem dość ciemne pomieszczenia stanowią pewne wyzwanie. Są jednak na szczęście specjaliści, którzy nawet w tych trudnych fotograficznie warunkach, dowożą świetnej jakości zdjęcia, które można potem z przyjemnością pokazywać światu :).

Niepoprawna Optymistka