Networking. Niby szczegół, gadka – szmatka, a jednak tak ważny element biznesowego bycia. Nie traktuj go po macoszemu, bo dzięki niemu mamy szansę podpisać nowe kontrakty czy nawiązać nową współpracę. Gra warta świeczki, lecz jak się do tego zabrać?
# biznes biznesem
Interesy robi się z ludźmi. Taka już nasza natura, że zawsze będziemy woleli pracować, z tymi, z którymi dobrze się dogadujemy. A żeby się dogadywać, trzeba się najpierw poznać! Jak w piosence Anny Jantar : „Najtrudniejszy pierwszy krok…”, potem sam zobaczysz, że to wcale nie jest trudne!
# korzystaj skoro możesz
Opcja, kiedy branża spotyka się w jednym miejscu i czasie, to właściwie jak złoty bilet na pociąg do sukcesu. Pomyśl, ile telefonów i akrobacji trzeba byłoby wykonać, żeby porozmawiać z tyloma osobami z branży, w tak krótkim czasie. A tu BUM, okazja spada jak z nieba. Kongresy, targi oraz inne eventy branżowe to idealna okazja, by poznać ludzi ze swojej branży i nawiązać nowe znajomości. Korzystaj z niej śmiało i aktywnie!
# wyginaj ciało, tak by się chciało (rozmawiać)
Nie musisz na wejściu przechodzić do rozmów o interesach. Potraktuj to jak zwyczajne poznawanie nowej osoby, z otwartością, sympatią i uśmiechem. Żeby przełamać pierwsze lody niczym Titanic, ale nie pójść na dno, warto pamiętać o mowie ciała. Naukowcy twierdzą, że tylko 3% naszej komunikacji to słowa, a cała reszta to komunikaty ciała!* Poniżej zebrałam podstawowe info, które może się przydać:
# nie od razu Rzym zbudowano
Pamiętaj, że być może będziesz musiał odbyć kilkanaście różnych rozmów, zanim znajdziesz osobę, z którą nawiążesz współpracę. Nie zrażaj się i podejdź do tego w ten sposób, że i tak tylko zyskujesz : poznajesz nowe osoby, swoją branżę i jej problemy, być może ktoś podzieli się z Tobą zupełnie nowym spojrzeniem na jakąś kwestię albo podsunie Ci fantastyczny nowy pomysł. Z pewnością poszerzysz swoje horyzonty i dowiesz się wiele nowych rzeczy!
# pamiętaj o wizytówce
Niby banalne, ale można w stresie zapomnieć. Wizytówka będzie naturalnym elementem kontynuowania znajomości. Aby potem nie pogubić się w tym, kto był kim i naprawdę zrobić z nich użytek, warto zrobić krótką notatkę na kartoniku. Inną opcją jest zaproszenie się na Linkedinie, to już kwestia tego, co będzie odpowiedniejszą formą dla Ciebie i Twojego partnera w rozmowie.
# słuchaj
Badania pokazują, że ludzie bardziej lubią, którzy ich słuchają. Staraj się więc poświęcać uwagę swoim partnerom w rozmowie, słuchaj aktywnie, zadając pytania. To nie tylko wygląda sympatycznie, ale też jest profesjonalne – jeśli chcielibyśmy wejść z tym kimś we współpracę, warto wiedzieć, czym dokładnie się zajmuje i jaką jest osobą.
Koniec końców, sami zobaczycie, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Ludzie, jak to ludzie, są różni i z jednymi złapiemy natychmiastowy kontakt, z innymi być może potrwa to dłużej. Pamiętaj jednak, że kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana, a dzięki networking’owi można tego szampana wypić nawet kilka razy 😉
*Informacje na temat badań oraz o mowie ciała zaczerpnęłam z książki: Tonya Reiman, “Potęga mowy ciała. Jak odnieść zawodowy i towarzyski sukces”
Niepoprawna Optymistka
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |