Duża część użytkowników komputerów potrafi stworzyć prezentację, ponieważ do tego wystarczą proste oprogramowanie i podstawowe umiejętności. Pozostaje jednak kwestia jej jakości oraz, co się z nią wiąże, skuteczności. Kluczową rolę odgrywa tutaj opracowanie estetycznej i przekonującej szaty graficznej, a to dla niedoświadczonej osoby jest trudne do osiągnięcia. Stworzenie profesjonalnej i efektownej prezentacji multimedialnej warto powierzyć ekspertom od tego typu publikacji.
Pierwszym etapem tworzenia profesjonalnej prezentacji jest odpowiedź na pytanie: kim jest odbiorca prezentacji oraz jaki jest jej cel. Określenie tych dwóch parametrów daje odpowiedzi na szereg kwestii dodatkowych: formy, długości oraz treści prezentacji. Warto zadbać o to by prezentacja była przekazana w sposób taki, aby potencjalny klient myślał, że została wykonana specjalnie dla niego.
https://tworzenieprezentacji.pl/prezentacja-video.html
Tworząc slajdy warto zadbać o ich przejrzystość i prostotę, Slajdy przeładowane dużą ilością treści będą niezrozumiałe dla odbiorcy, dlatego informacje trzeba dzielić i porcjować na kilka osobnych slajdów.
Warto nawiązać tu do historii sprzed 16 lat. Rankiem 1 lutego 2003 roku, wracający z misji amerykański wahadłowiec Columbia, podczas wchodzenia w atmosferę ziemską uległ poważnej awarii w wyniku uszkodzenia osłony termicznej na krawędzi natarcia lewego skrzydła. Niestety, z powodu tych zniszczeń, eksplodował i cała siedmioosobowa załoga poniosła śmierć. Jedna ze stron niezależnego raportu stworzonego po zaistniałej tragedii poświęcona była … bardzo skomplikowanemu slajdowi prezentacji PowerPoint przygotowanej kilka dni przed katastrofą przez świadomych zagrożenia inżynierów. Jak wykazały dokładniejsze badania, slajd ten w niewystarczająco precyzyjny sposób artykułował ryzyko związane z wejściem wahadłowca w atmosferę ziemską. Po tym zdarzeniu stosowany przez Amerykanów termin „PowerPoint death” nabrał nowego znaczenia.
Oczywiście to skrajny przypadek wpływu prezentacji na nasze życie. Niemniej należy zdawać sobie sprawę z faktu, że prezentacje mogą zarówno skutecznie jak i nieskutecznie przekazywać informacje.
Nieżyjący już Steve Jobs doskonale wiedział, jak przygotować wystąpienie, by publiczność zapamiętywała dokładnie to, co sam chciał, by zostało jej w pamięci. Zdawał sobie sprawę z faktu, że z godzinnego wystąpienia publiczność wyniesie jedynie jego fragmenty. To dlatego główne myśli swoich prezentacji powtarzał wielokrotnie i nie były one dłuższe od SMS-owej wiadomości. Dbał przy tym o to, by były one wyraziste, proste i zwięzłe. Ich siła była na tyle duża, że gazety, telewizje, serwisy internetowe oraz blogi kopiowały je słowo w słowo i zamieszczały w swoich publikacjach jako gotowe tytuły.
John Medina, autor wielu książek o psychologii biznesu, podkreśla, że ludzki mózg nie potrafi skupić uwagi na nudnych rzeczach. Działa intuicyjnie i nawet nie uświadamiamy sobie, co nami kieruje, kiedy oglądając nudną reklamę, przełączamy na inny kanał. Tak samo jest z prezentacjami: słuchając nudnej prelekcji na nieciekawy temat, automatycznie się wyłączamy i zaczynamy myśleć o innych sprawach, a w skrajnych przypadkach zasypiamy. Każda prezentacja powinna wzbudzać ożywienie wśród odbiorców. Im ciekawsza prezentacja tym lepszy będzie jej odbiór, a co za tym idzie, także jej efekt.
Bruce-a R. Gabrielle. Jest on autorem książki Speaking PowerPoint, która przytacza szereg porad dotyczących poprawy skuteczności przekazu tworzonego na użytek codziennych prezentacji biznesowych. Za jeden z największych i najbardziej powszechnych błędów występujących na slajdach Gabrielle uznaje brak wyraźnej hierarchii ważności komunikatów. Większość komunikatów, jest przeładowanych informacjami, które przeważnie są chaotycznie rozrzucone po slajdzie, i to w taki sposób, że odbiorca nie wie od czego w ogóle zacząć jego czytanie. Jest to jeden z tzw. ciężkich grzechów prezentacji.
Następnym ważnym elementem dobrego projektu jest unikanie nieistotnych treści, ponieważ nie dość, że marnują czas oraz energię, to zanudzają naszych potencjalnych klientów, a przecież tego nie chcemy. Dobrym i skutecznym sposobem na uporanie się ze slajdem przeładowanym informacjami jest tzw. porcjowanie, czyli podzielenie tekstu na dwa lub więcej slajdów. Kolejny krok to zaprojektowanie slajdu w taki sposób, by miał on pierwszy plan oraz tło. Pierwszy plan powinna stanowić najistotniejsza treść. Tło powinno zawierać przede wszystkim informacje pomocnicze lub uzupełniające. Bardzo prostym narzędziem w wydobywaniu pierwszego planu z mglistego i niepoukładanego tła jest nadawanie tytułów poszczególnych slajdów w postaci pełnego, ale krótkiego zdania w formie osobowej.
Niewątpliwie tzw. „pisanie obrazem” jest skuteczne. Wykresy, statystyka, rzeczowe wnioski są niezbędnymi elementami w tego typu prezentacjach. Określenie pisma mianem szyfru jest tu jak najbardziej na miejscu, ponieważ dla naszego mózgu, w odróżnieniu od obrazków, litery i liczby są właśnie kodem.
Od dłuższego czasu żyjemy w kulturze obrazkowej i jakakolwiek próba odejścia od ładnego wizualnie przekazu jest skazana na niepowodzenie. Sam Allan Paivio z Uniwersytetu Ontario już w latach 70. XX wieku udowodnił, że same słowa nie mają żadnego znaczenia, dopóki nie połączymy ich z konkretnymi obrazami. Czytając powieść, wizualizujemy w umysłach akcję, tworzymy jej scenografię, ubieramy naszego bohatera w odpowiedni kostium i malujemy w wyobraźni cały świat przedstawiony. Prezentacja wykorzystująca większą liczbę obrazów ułatwia więc odbiorcom przetworzenie komunikatów, ich zrozumienie oraz zapamiętanie.
Jacek Osmulski / Simpleframe
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |